Lebih Muda, Lebih Tua atau Sebaya?

Bila wanita jauh lebih tua

Menjalin hubungan dengan ‘jejaka tua’ membuat hidup kita lebih atau kembali ghairah. Yang tak berapa bestnya kalau dia sering di kelilingi awek-awek yan glebih muda dan mungkin buat kita cemburu. Ramai jejaka muda lebih menyukai wanita yang lebih tua kerana kagum dengan sikap berdikari mereka. Dia mungkin akan kecewa bila ternyata kita bersikap ingin dimanja atau bahkan cemburu. Kesudahannya, dia mungkin akan tertekan dan… tinggalkan kita!

Bila si dia jauh lebih tua

Jejaka lebih tua katanya juga lebih menyenanagkan kerana lebih tenang dan selau berusaha membahagiakan kekasihnya. Mereka biasanya tertarik pada wanita yang mandiri atau sukses dalam karier. Tapi, bila dah jadi suami, dia akan berubah 180 darjah! Pada usia setengah baya, lelaki – dan yang sudah menikah – biasanya terkenang kembali pada masa awal kehidupan seks yang penuh semangat dan penuh kesan. Bila tidak dikompromikan bersama, kisah cinta dengan jejaka lebih tua boleh jadi bencana.

Bila SEBAYA

Boleh dibilang kita dan si dia memiliki pengalaman dan wawasan yang sama, sehingga keterikatan kita dan si dia lebih kuat. Tetapi kehidupan seks pasangan yang sebaya cenderung kurang berhasil.. puncak seks jejaka umumnya sekitar usia 20-an, sementara wanita baru dimulai di usia 30 atau 40 tahun. Kurang pengertian untuk urusan seks ini jadi ‘bom jangka’. Mungkin si dia memilih kita yang sebaya dengannya kerana ingin berkongsi suka duka dengan orang yang boleh mengerti dirinya. Tapi, di luar urusan seks, biasanya memang hobi lelaki melirik daun muda. Apalagi kalau daun yang jauh lebih muda itu ‘menggoda’ fikirannya setiap hari, lebih-lebih bila kita bertingkah dan berpenampilan ala-ala tua atau terlalu keibuan.